Je zweet, tu zweet, il zweet, nous zwetons.... - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Merel - WaarBenJij.nu Je zweet, tu zweet, il zweet, nous zwetons.... - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Merel - WaarBenJij.nu

Je zweet, tu zweet, il zweet, nous zwetons....

Blijf op de hoogte en volg Merel

29 Mei 2018 | Frankrijk, Nice

Het is 06.00 uur als ik wakker wordt en zie dat de zon schijnt. De lucht is strak blauw, het strand roept, maar voordat ik mijn grote teen in de méditerranee kan steken moet ik eerst naar school. Voor het eerst in mijn leven doe ik dat huppelend. Voordat ik ruimte heb om te huppelen, moet ik echter eerst 10 minuten mijn buik (en de rest) inhouden om in de tram te passen. Gelukkig steek ik een halve meter boven de gemiddelde Nicois uit, dus sta ik niet al die tijd gedwongen met mijn neus in iemands oksel. Al zou dat niet eens zo'n ramp zijn, want het viel me gisteren al op dat de dames en heren in Nice niet zweten. Zelfs bij 28c in een bedompte, tot de nok toe volgeladen tram aan het einde van de werkdag is er geen zweetsnor te bekennen. Geen enkel haartje dat frizzt. Geen zweetplekken in shirts. Geen parels op het voorhoofd. Daar sta ik dan met mijn Hollandsche kaaslucht. Al aan het begin van de dag, nog voordat ik de tram heb betreden, zit mijn meest zomerse outfit al aan me vastgeplakt, drijf ik uit mijn slippers en glimt mijn hele gezicht alsof ik in olijfolie heb gebadderd. Hoe doen die Françaises dat toch? Ze zien er onder de meest zweterige omstandigheden nog uit alsof ze zo uit de wasstraat komen. Op school bedient de administratie de airco, wat betekent dat de docenten de airco in hun klassen niet zelf kunnen bedienen met als gevolg dat er wel airco's zijn, maar dat ze niet worden gebruikt. Na vier uur actief schoolwerk in een bloedhete klas ben ik dan ook blij met het kleinste beetje zeewind dat op het strand mijn oksels opdroogt. Daarvoor zit ik met liefde op het oncomfortabele kiezelstrand. De zee is azuurblauw. Het ruikt er naar zout en naar vakantie en het uitzicht doet al het plakkerige zweet én de kiezels die mijn derrière teisteren snel vergeten. Ik sjok daarna nog wat door luxe winkelstraten, drink voor een koopje een enorme sloot écht goede thee, breng een bezoekje aan de Franse Hema, trakteer mezelf op een stapel oefenboeken over grammatica en maak daarna totaal vrijwillig een heleboel huiswerk op het door met jasmijn omringde dakterras van het luxe penthouse van mijn gastgezin. Het leven is goed in Nice.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nice

Merel

Actief sinds 25 Mei 2018
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 4829

Voorgaande reizen:

25 Mei 2018 - 11 Juni 2018

Taalreis Nice

Landen bezocht: