Gullivers reizen - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Merel - WaarBenJij.nu Gullivers reizen - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Merel - WaarBenJij.nu

Gullivers reizen

Blijf op de hoogte en volg Merel

05 Juni 2018 | Frankrijk, Nice

De heimwee begint toe te slaan. Vorige week moesten we tijdens een van de conversatie-lessen in het Frans onze ergernissen ventileren over de Fransen. Wat meester Boris daar leuk aan vond, is me een raadsel, want de lijst ergernissen die op tafel kwam was eindeloos (niet van mij trouwens). Bovenaan de lijst stonden uiteraard dat de Fransen traag zijn, ouderwets en onvriendelijk. Nu heb ik dat laatste nog niet meegemaakt, maar toen er vandaag weer eens een caissière in slow-motion aan het werk was, terwijl ze liever met de bekenden ouweneelde die bij haar kassa kwamen hangen dan dat ze haar handen liet wapperen Én een van de klanten ging met een cheque betalen, was ik wel bijna zover dat ik hen beiden wilde slaan. Als je net, in de zware, vochtige warmte, 7km achter Fransen aan hebt gesjokt die nauwelijks lijken te bewegen, ben je nu eenmaal niet meer helemaal joie-de-vivre. Nee, dat ik een vite-vite-hup-schiet op-Hollandaise ben is wel duidelijk. En anders valt het in de tram wel op uit welk land ik kom. Iedere dag voel ik me weer als Gulliver in het land van de lilliputters. Ik ben blij dat er een paar Noorse dames en een Duitse man bij zijn gekomen in de klas want bij hen hoef ik niet te bukken om ze aan te kunnen kijken en ik hoef niet bang te zijn dat ik per ongeluk iemand plet of platstamp omdat ik de persoon (kabouter) in kwestie, letterlijk, over het hoofd heb gezien. Meester Boris heeft allemaal uitstekende verklaringen voor waarom de Fransen zich voortbewegen als escargots, waarom ze nog met cheques betalen, waarom ze nog steeds geen Engels spreken en Engelstalige films nog steeds nasynchroniseren, waarom ze een pauze van 3 uur nodig hebben zodat je voor dichte winkeldeuren staat als je tussen 12.00 en 15.00uur iets nodig hebt etc. Ja, meester Boris houdt, behalve van quizzen, erg van discussiëren en argumenteren en uiteraard wil hij het liefst zelf winnen (ook al is hij de quiz-master of de discussieleider en kan hij helemaal niet meespelen voor de punten). Hoe Frans is dat! Hoe langer ik in Nice ben, hoe Hollandscher ik me voel. Ik ben écht een Frankofiel, écht, maar dat komt vast doordat ik weet dat ik straks weer lekker naar huis mag. Naar Holland, waar je ontbijt uit een verse boterham met kaas bestaat, de lunchpauze maar een half uur duurt, je je avondeten binnen 15 minuten naar binnen kunt schuiven zodat je nog tijd hebt om iets te doen voordat je je bed in rolt, waar de caissière gewoon bliebbliebblieb je aankopen over de loopband schuift en binnen enkele tellen heeft gevraagd of je zegeltjes/airmiles/bonuskaart hebt/wilt, terwijl je betaalt door met je pinpas voor het apparaat te wapperen. Huppakee. Ik zie wel de verwarring in de Franse ogen als ik in het Frans iets bestel. Ze weten dat er iets niet klopt. Ik ben té groot en té peervormig, maar mijn Franse accent zorgt voor verwarring. Françaises zijn petieterig en breekbaar als een droge spaghettistengel en als ze ouder worden, worden ze hooguit een gedroogd appeltje, dus een Française kan ik niet zijn. En blijkbaar ruikt mijn zweet naar Roquefort en niet naar Leerdammer, want ze zijn altijd verbaasd als ik zeg dat ik uit Nederland kom. Maar een Française zal ik nooit worden. Hoe ik ook geniet van het leven aan de Middellandse zee, geef mij maar Holland. Want op heel dees grote aard, al ben ik van huis en haard, is't kleine Holland mij het meeste waard.

  • 05 Juni 2018 - 20:27

    Papa:

    Halelua

  • 05 Juni 2018 - 20:43

    Yvonne:

    En zo is het maar net, thuiskomen in het land van iedereen formaat gulliver heeft, we op straat alles in het engels nasynchroniseren, zodra we merken dat iemand geen nederlandse oorsprong heeft, daar is het thuiskomen!

  • 07 Juni 2018 - 21:56

    Jos :

    Tranen in mijn ogen uit 2 bronnen: lach en ontroering. Ik zie het voor me hoe jij als rijpe peer die fragiele kersjes onbedoeld tot moes plet. Over kersen

  • 07 Juni 2018 - 22:03

    Jos :

    Hé waar is de rest van mijn reactie gebleven? Franse censuur? Een lek in het digitale riool? Terwijl ik zo'n mooie oplossing heb bedacht voor je dilemma heimwee versus francofilie. Ik zing dit lied geen twee keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nice

Merel

Actief sinds 25 Mei 2018
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 4781

Voorgaande reizen:

25 Mei 2018 - 11 Juni 2018

Taalreis Nice

Landen bezocht: